Velkommen til Tirsbækgård

Her kan du læse mere om hvordan vi byder børn velkommen i vores institution, og hvilke fokuspunkter vi har for hver aldersgruppe.

Velkomst og opstart for de 3 afdelinger

  • Velkommen til de yngste børn

    Skovmusene, Pindsvinene og Muldvarperne er de yngste børn på Tirsbækgård. Vi arbejder i afdelingen meget sammen og har ind i mellem aktiviteter på tværs af grupperne. Børnene bliver i afdelingen for De yngste børn til de er ca. 2,5 år. Når barnet er klar til større udfordringer, flytter det til De mellemste børn – Svanerne/Blishønsene. Denne afdeling er for de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn.

    Vi prioriterer højt, at give børnene de bedst mulige betingelser for at føle sig trygge i gruppen. Omsorg, nærvær og tryghed er det fundamentale.

    En åben dialog mellem jer som forældre og medarbejderne på gruppen er meget vigtigt. Vi vil gerne vide, hvordan barnet har sovet, spist og dets generelle trivsel. Dette gør, at vi bedre kan tilgodese barnets behov.

    Vi har på Tirsbækgård et stort fokus på inklusion, relationerne og det interpersonelle. Vi bestræber os på at skabe et miljø, hvor alle børn tager del i et fællesskab, hvor de oplever sig betydningsfuld og føler, at deres bidrag værdsættes. Der arbejdes intenst med måden, vi er sammen med hinanden på. Hver formiddag deler vi børnene i mindre grupper, dette for at skabe mere nærvær med det enkelte barn og for at tilpasse aktiviteterne til barnets udviklingsniveau.

    Det er vigtigt for os:

    • At skabe et trygt, varmt, udviklende og lærende miljø
    • At hvert enkelt barn føler sig set, mødt og derved værdifuldt
    • At barnet har nære relationer til flere personer
    • At barnet bliver selvhjulpent. Vi finder barnets potentialer for derigennem at styrke dets selvværd og selvtillid

    Praktiske informationer:

    På Tirsbækgård åbner vi hver morgen ved De yngste børn. Der er mulighed for morgenmad indtil kl. 7.00. De mellemste børn og De ældste børn går kl. 7.15 til deres grupper, således at alle grupper er åben kl. 7.15. Om eftermiddagen lukker vi for det meste udenfor, hvis vejret ikke tillader det, lukker vi ved De yngste børn.

    Til formiddagsmåltidet kl. 9.00-9.30 synger vi, laver rim og remser og taler med børnene om hvad vi skal lave den pågældende dag.

    Vi inddeler børnene i mindre grupper hver formiddag. Dette for at skabe mere nærvær med det enkelte barn og for at tilpasse aktiviteterne til barnets udviklingsniveau. Vi bruger ved denne inddeling et visualiseringssystem, hvor børnenes foto placeres ud fra et billede af aktiviteten samt et foto af den voksne, de skal være sammen med. Dette gør det meget overskueligt for børnene, hvad de skal efter samlingen, og hvem de skal være sammen med.

    Hvis I har behov for at aflevere jeres barn i tidsrummet hvor der holdes samling/spises, opfordrer vi til, at det sker så stille som muligt. Vi har vores fokus på børnene, så derfor bruges der ikke så meget tid på forældresnak i dette tidsrum.  De fleste børn trives bedst med at blive afleveret inden vi starter samlingen kl. 9.00, da der her er bedre mulighed for at tilgodese det enkelte barns behov. Det er vigtigt, når I går om morgenen, at sige farvel til barnet, da det ellers kan blive utrygt over ikke at vide, hvor I er.

    Hvad skal barnet have med:

    • Praktisk overtøj der passer til årstiden – gerne 2 sæt, da vi ofte er ude både formiddag og eftermiddag
    • Hjemmesko
    • Ekstra skiftetøj – gerne 2 stk. af alt
    • Varm sovedragt samt hue
    • Sovebamse og sutter

    Vi opfordrer til, at barnet ikke har tøj med mange trykknapper, da det gør det vanskeligt for dem at øve sig i at tage tøj af og på. Desuden er det meget hårdt for personalets fingre, hvis mange børn har f.eks. heldragter med trykknapper langs indersiden af buksebenene.

    Husk navn i alt barnets tøj og sko!

    I løbet af den første uge afholdes der en opstartssamtale. Efter ca. 3 måneder tilbyder vi en opfølgende samtale – her vil vi drøfte gensidige forventninger til hinanden og til samarbejdet. Desuden vil vi fortælle vores oplevelse af barnets opstart. 

    Telefon nummer til:

    Skovmusene:

    29 20 08 44

    Pindsvinene:   

    29 20 08 45

    Muldvarperne: 

    29 20 08 46

    Kontoret: 

    21 39 95 30

     

    I ydertimerne (kl. 6.30-7.30 og 16.00- 16.45/16:15 om fredagen) personalet kontaktes på kontorets telefon.

     

    Mange hilsner fra personalet og ledelsen
     
  • Velkommen til de mellemste børn

    Svanerne og Blishønsene er de mellemste børn på Tirsbækgård. Børnene er i alderen ca 2,5 år til 4 år. Vi arbejder i afdelingen meget sammen og har dagligt aktiviteter på tværs af grupperne. De to grupper er inddelt med forskellige legemiljøer, da vi gerne vil at børnene bevæger sig mellem grupperne og dermed får mulighed for at skabe relationer på tværs. Når barnet er klar til større udfordringer, flytter det til De ældste børn – Vildhestene/Rådyrene.

    Vi prioriterer højt, at give børnene de bedst mulige betingelser for at føle sig trygge og finde sig til rette i deres nye gruppe, hvilket vil være vores overordnede fokus i den første tid. Grobund for udvikling er bl.a. tryghed og forudsigelighed.

    Vi har på Tirsbækgård et fokus på vores kerneopgave. At bidrage til et godt børneliv med fokus på barnets trivsel gennem nærvær, udvikling, sundhed, dannelse og læring. Vi bestræber os på at skabe et miljø, hvor alle børn tager del i et fællesskab, hvor de oplever sig som betydningsfuld og føler, at deres bidrag værdsættes. Der arbejdes intenst med måden, vi er sammen med hinanden på: hvordan vi taler til og med hinanden, hvordan er man en god ven, hvad kan man godt lide, hvad er man god til og hvad kan man med lidt støtte - hvad kan jeg selv, hvad kan jeg evt. med hjælp og hvilken hjælp skal det være.

    Det er vigtigt for os:

    • At skabe et trygt, varmt, udviklende miljø og lærende miljø
    • At hvert enkelt barn føler sig set, mødt og derved værdifuldt
    • At barnet har nære relationer til flere børn og voksne
    • At barnet føler ejerskab, jeg hører til her, jeg har muligheder her
    • At barnet bliver selvhjulpent. Vi finder barnets potentialer for derigennem at styrke dets selvværd og selvtillid
    • At give barnet mulighed for at agere ifht. valgmuligheder med udgangspunkt i dets udviklingsniveau
    • At barnet deltager i forskellige fællesskaber.

    Praktiske informationer:

    På Tirsbækgård åbner vi hver morgen ved De yngste børn. Der er mulighed for morgenmad indtil kl. 7.00. De mellemste børn og De ældste børn går kl. 7.15 til deres grupper, således at alle grupper er åben kl. 7.15. Om eftermiddagen lukker vi for det meste udenfor, hvis vejret ikke tillader det, lukker vi ved De yngste børn.

    Vi arbejder meget på tværs af grupperne med åbne døre, så børnene en stor del af dagen kan lege, hvor de har lyst. Dette giver dem mulighed for mange forskellige legerelationer. Desuden inddeler vi, til de planlagte aktiviteter, børnene i forskellige mindre grupper ifht. behov, alder, interesser og venskaber.

    Til formiddagsmaden kl. 9.00-9.30 synger vi, laver rim og remser, fortæller historier og taler med børnene om hvad vi skal lave den pågældende dag. Vi inddeler børnene i mindre grupper hver formiddag. Dette for at skabe mere nærvær med det enkelte barn og for at tilpasse aktiviteterne til barnets udviklingsniveau. Vi bruger ved denne inddeling et visualiseringssystem, hvor børnenes foto placeres ud fra et billede af aktiviteten samt et foto af den voksne, de skal være sammen med. Dette gør det meget overskueligt for børnene, hvad de skal efter samlingen, og hvem de skal være sammen med.

    Hvis I har behov for at aflevere jeres barn i tidsrummet hvor der holdes samling/spises, opfordrer vi til, at det sker så stille som muligt. Vi har vores fokus på børnene, så derfor bruges der ikke så meget tid på forældresnak i dette tidsrum.  De fleste børn trives bedst med at blive afleveret inden vi starter samlingen kl. 9.00, da der her er bedre mulighed for at tilgodese det enkelte barns behov herunder evt. hjælp til at sige farvel til forældrene. Det er vigtigt, at barnet siger godmorgen og farvel til en voksen. Dermed ved vi barnet er kommet, og barnet føler sig set. Vi hjælper gerne barnet med at vinke farvel, hvis der er behov for det. Hvis der er særlige relevante informationer omkring barnet, vil vi gerne vide det, så vi kan tilgodese dette.

    I løbet af den første uge afholdes der en opstartssamtale. Efter ca. 3 måneder tilbyder vi en opfølgende samtale – her vil vi drøfte gensidige forventninger til hinanden og til samarbejdet. Desuden vil vi fortælle om vores oplevelse af barnets opstart i den nye gruppe.

    Har barnet ikke har gået på Tirsbækgård ved De yngste børn, er det vigtigt, at I afsætter tid til indkøring. Vi opfordrer til, at en af forældrene er her sammen med barnet den første dag, herefter aftales dagene med personalet. De fleste børn bruger 3-5 dage på indkøring så vidt muligt startende med korte dage.

    Hvis barnet har gået ved De yngste børn på Tirsbækgård, har der de sidste 2 uger inden opstarten været indkøring af barnet. I den første uge kommer pædagogen fra den nye gruppe på besøg hos barnet ved De yngste børn, herefter besøger barnet den nye gruppe først sammen med en kendt voksen fra De yngste børn og herefter uden den voksne. Forsøg så vidt muligt, at give barnet en kort dag, den dag det starter i den nye gruppe, da der er mange nye indtryk.

    Vi vil gerne skabe et rart miljø, hvor børnene kan finde de forskellige legesager. Derfor beder vi børnene om at rydde op inde som ude. Så hjælp gerne dit barn, så det også får ryddet op, inden I går hjem.

    Husk at aftale med jeres nye voksne, hvilket tidspunkt i møder ind første dag.

    Hvad skal barnet have med:

    • Praktisk overtøj der passer til årstiden – gerne 2 sæt, da vi ofte er ude både formiddag og eftermiddag
    • Altid regntøj og gummistøvler medmindre det er tid til flyverdragt og støvler
    • Hjemmesko
    • Ekstra skiftetøj – gerne 2 stk. af alt
    • Sovebamse og sutter

    Husk navn i alt barnets tøj og sko!

    Telefon nummer til:

    Svanerne:    

    29 20 08 47

    Blishønsene:

    29 20 08 48

    Kontoret:     

    21 39 95 30

    I ydertimerne (kl. 6.30-7.30 og 16.00- 16.45/16:15 om fredagen) personalet kontaktes på kontorets telefon.

    Mange hilsner personalet og ledelsen

  • Velkommen til de ældste børn

    Vildhestene og Rådyrene er de ældste børn på Tirsbækgård og er i alderen ca. 4-6 år. Vi har inddelt Rådyrene og Vildhestene i 3 grupper hvor spisning og størstedelen af dagens aktiviteter foregår. Grupperne lyder således:

    1. Rådyrene
    2. Vildhestene
    3. Storegruppen

    Afdelingen er inddelt i forskellige lege- og læringsmiljøer. Børnene kan bevæge sig mellem de forskellige lege- og læringsmiljøer, knytte venskaber på tværs af grupperne, samt deltage i forskellige aktiviteter. Der er dagligt samling til frugt og frokost, hvor der arbejdes med forskellige projektbaserede temaer såsom årstider, venskaber, sprog mm. Vi gennemgår også her dagens aktiviteter på tavlen.

    Når I kommer med jeres barn om morgenen er det vigtigt at barnet siger godmorgen til en voksen, som kan være behjælpelig med at få sagt ordentligt farvel.

    Vi har på Tirsbækgård et fokus på vores kerneopgave. At bidrage til et godt børneliv med fokus på barnets trivsel gennem nærvær, udvikling, sundhed, dannelse og læring. Vi bestræber os på at skabe et miljø, hvor alle børn tager del i et fællesskab, hvor de oplever sig som betydningsfulde og føler, at deres bidrag værdsættes. Der arbejdes intenst med måden, vi er sammen med hinanden på: hvordan vi taler til og med hinanden, hvordan er man en god ven, hvad kan man godt lide, hvad er man god til, og hvad kan man med lidt støtte - hvad kan jeg selv, hvad kan jeg evt. med hjælp og hvilken hjælp skal det være. Ved konflikter øver vi ”hvad var hensigten, hvad var evt. min andel, hvordan kommer vi videre herfra”.

    Der arbejdes med at gøre børnene selvhjulpne, have styr på sit tøj, kunne modtage en besked, vente på tur og agere i fællesskaberne.

    Det er vigtigt for os:

    • At skabe et trygt, varmt, udviklende og lærende miljø
    • At hver enkelt barn føler sig set, mødt og derved værdifuldt
    • At barnet har nære relationer til flere børn og voksne
    • At børnene får et stort kendskab til hinanden, så de har et ”netværk” til deres videre færden i livet
    • At barnet føler ejerskab, jeg hører til her, jeg har muligheder her
    • At barnet bliver selvhjulpent. Vi finder barnets potentialer for derigennem at styrke dets selvværd og selvtillid
    • At give barnet mulighed for at agere ifht. valgmuligheder med udgangspunkt i den enkeltes udviklingsniveau
    • At barnet deltager i forskellige fællesskaber og kan samarbejde. Vi laver forskellige grupper ifht. behov, interesser og venskaber

     Storegruppe:

    De børn der skal i skole i det kommende skoleår, starter i Storegruppen.

    Udover de ovenstående punkter, arbejder Storegruppen med aktiviteter som bidrager til den gode overgang fra børnehave til skole. Vi arbejder med skoleparathed i den forstand, at børnene skal arbejde med 8 kompetenceområder som bl.a. bygger på relations dannelse, selvkontrol og fokus. Der er opstart af Storegruppen mandag i uge 33, hvor I som forældre inviteres til et informationsmøde onsdag i uge 33. Der vil være 2 afslutninger for storegruppen. En afslutning sidste hver dag i marts for de børn som starter 1. april. Samt en afslutning i slutningen af juni for børn som starter i skole efter sommerferien.

    Praktiske informationer:                                       

    På Tirsbækgård åbner vi hver morgen ved De yngste børn. Der er mulighed for morgenmad indtil kl. 7.00.   De mellemste og ældste børn går kl. 7.15 til deres egne grupper. Således at alle grupper er åben kl. 7.15. Om eftermiddagen lukker vi for det meste udenfor, hvis vejret ikke tillader det lukker vi ved De yngste børn. Til formiddagsmaden kl. 9.00-9.30 fordeler børnene sig i deres 3 grupper.

    Her taler vi med børnene om, hvad vi skal lave den pågældende dag. Vi inddeler børnene i mindre grupper hver formiddag. Dette gør vi for at skabe mere nærvær med det enkelte barn og for at tilpasse aktiviteterne barnets udviklingsniveau samt for at styrke relations dannelsen. Vi bruger ved denne inddeling et visualiseringssystem, hvor børnenes foto placeres ud fra et billede af aktiviteten samt et foto af den voksne, de skal være sammen med. Dette gør det meget overskueligt for børnene, hvad de skal efter samlingen, og hvem de skal være sammen med. Hvis I har behov for at aflevere jeres barn i tidsrummet hvor der holdes samling/spises, opfordrer vi til, at det sker så stille som muligt. Vi har vores fokus på børnene, så derfor bruges der ikke så meget tid på forældresnak i dette tidsrum.  De fleste børn trives bedst med at blive afleveret inden vi starter samlingen kl. 9.00, da der her er bedre mulighed for at tilgodese det enkelte barns behov herunder evt. hjælp til at sige farvel til forældrene.                                                             

    Der er hver dag forskellige planlagte aktiviteter, som børnene deltager i. Det kan f.eks. være på tur, synge, gæt og grimasser, værkstedsaktiviteter, bage, spille spil, leg med teknologi og aktiviteter på legepladsen. Vi prioriterer højt at være ude i løbet af dagen og lukker oftest ude på legepladsen. Derudover vil børnene hver uge opleve at komme på en planlagt bustur ud i lokalområdet omkring Vejle og omegn. Her tilrettelægges det således at:

    1. Rådyrene har bustur mandag
    2. Vildhestene har bustur tirsdag
    3. Storegruppen har bustur onsdag

    Her opleves busturen som en unik mulighed for børnene, hvor de kan opleve deres nærmiljø på en ny måde. Vi bidrager til at børnene for et pædagogisk udbytte af deres bustur og en mulighed for at danne tætte relationer i gruppen gennem oplevelser i naturen.

    Vi har legetøjsdag om fredagen, hvor børnene må medbringe deres eget private legetøj hjemmefra. Dette legetøj skal kunne være i barnets skuffe inde på stuen. En bamse eller lignende til tryghed er ok at medbringe hver dag i dialog med personalet.

    Vi vil gerne skabe et rart miljø, hvor børnene kan finde de forskellige legesager. Derfor beder vi børnene om at rydde op inde som ude. Så hjælp gerne dit barn, så det også får ryddet op, inden I går hjem.

    Hvad skal barnet have med i sin garderobe:

    • En lille tur-rygsæk medbringes hver dag. I denne rygsæk skal der være et sæt skiftetøj til barnet.
    • To sæt praktisk overtøj der passer til årstiden, da vi ofte er ude både formiddag og eftermiddag. Der skal altid være regntøj eller vandtæt flyverdragt samt gummistøvler/vandtætte støvler.
    • Hjemmesko
    • Ekstra skiftetøj

    Husk navn i alt barnets tøj og sko!

    I løbet af den første tid afholdes der en opstarts samtale. Efter ca. 3 måneder tilbyder vi en opfølgende samtale – her vil vi drøfte gensidige forventninger til hinanden og til samarbejdet. Desuden vil vi fortælle vores oplevelse af barnets opstart i den nye gruppe.

    Husk at aftale med jeres nye voksne, hvilket tidspunkt i møder ind første dag.

    Telefon nummer til:

    Rådyrene:       

    29 20 08 50

    Vildhestene:  

    29 20 08 49

    Kontoret:        

    21 39 95 30

    I ydertimerne (kl. 6.30-7.30 og 16.00-16.45/16:15 om fredagen) kan personalet kontaktes på kontorets telefon.

    Mange hilsner Personalet og ledelsen

     

Fokuspunkter for de 3 afdelinger

  • Fokuspunkter ved de yngste børn

    Vores pædagogiske målsætning på Tirsbækgård er at biddrage til, at børnene bliver selvhjulpne og robuste.  I vuggestuen arbejder vi med følgende – tilpasset barnets alder:
    • Støtte barnet i at tage tøj af og på (vigtigt at barnet har tøj på der gør det muligt, undgå så vidt muligt trykknapper medmindre det er i bodystocking).
    • Lære barnet selv at øse mad op, smøre brød, hælde vand/mælk op m.m.
    • Give barnet mulighed for at udvikle sig, ved at lade det gå selv, selv kravle op på stolen m.m.
    • Give barnet en forståelse for: ”først gør vi”, ”bagefter gør vi” og ”til sidst gør vi”.
    • Støtte barnet i at danne relationer med andre børn, samt at lære de sociale spilleregler for legen.
    • Lære barnet at vente på tur og være en del af en gruppe.
    • Lære barnet at håndtere konflikter, bl.a. ved at sige fra, samt hjælpe barnet til en forståelse for andres følelser.
    • Udvide barnets sproglige kompetencer og ordforråd ved at sætte ord på det vi ser, oplevelser samt følelser. Vi fortæller rim og remser, læser bøger samt taler om det der læses, spiller spil hvor der tales om spillet/billeder og synger sange. Desuden har vi fokus på dialog med barnet, hvor vi øver turtagning i dialogen (barnet og den voksne skiftes til at sige noget). Vi har fokus på at lade barnet komme til orde og give det god tid til at svare.
    • Tal med barnet om former, farver og tal.
    •  Støtte barnets grovmotoriske udvikling ved at gå eller cykle, gå op og ned ad bakker, holde balancen m.m.
    • Støtte barnets finmotoriske udvikling ved at øve det i at holde på en ske eller blyant, lægge puslespil, spise ærter med fingrene m.m.
    • Støtte barnets kreativitet og nysgerrighed – være undersøgende sammen med barnet.
    • Giv barnet mulighed for at udforske naturen f.eks. grave efter dyr også selvom det bliver beskidt.  
    • Støtte barnet i at øve toiletbesøg, samt håndhygiejne.
    • Lade barnet hjælpe til.
     
    Vi vil meget gerne, at I som forældre støtter op om dette arbejde ved også at øve ovenstående hjemme.
    Hver gang du gør noget for dit barn, som det selv kan, så fratager du det en udviklingsmulighed.

     

  • Fokuspunkter ved de mellemste børn

    Vores pædagogiske målsætning på Tirsbækgård er at biddrage til, at børnene bliver selvhjulpne og robuste.  I mellemgruppen arbejder vi med følgende:
    • Lade barnet selv klæde sig af og på (vigtigt at barnet har tøj på der gør det muligt, undgå så vidt muligt trykknapper, giv barnet to-delt undertøj på). 
    • Lære barnet at øse mad op, smøre brød og hælde vand/mælk op mm.  
    • Støtte barnet i at danne relationer – vise barnet værdien i at lege med flere forskellige. Samt lære dem de sociale spilleregler. Lære barnet at dele med andre f.eks. legetøj.
    • Lære barnet at vente på tur og være en del af en gruppe.
    • Lære barnet at løse konflikter, bl.a. ved at sige fra, samt hjælpe barnet til en forståelse for andres følelser. 
    • Lære barnet at håndtere skuffelser og afvisninger. 
    • Udvide barnets sproglige kompetencer ved at fortælle rim og remser, læse bøger og tale om det der læses, spille spil hvor der tales om spillet/billeder, synge sange samt sætte ord på oplevelser og følelser. Fokus på dialog med barnet. Øve turtagning i dialogen (barnet og den voksne skiftes til at sige noget).
    • Tale med barnet om årstider, ugedage og døgnets rytme. Tale med barnet om vejret. 
    • Lære barnet at lytte til andre.
    • Lære barnet at forstå og efterleve en besked. 
    • Lære barnet at sige farvel til forældrene om morgenen. 
    • Lære barnet at søge hjælp når noget bliver for svært. 
    • Støtte barnet til en begyndende interesse for bogstaver, tal og mængder. 
    • Tale med barnet om former og farver. 
    • Lære barnet at fordybe sig f.eks. i leg, en aktivitet, højtlæsning. 
    • Lade barnet at udfordre sig selv grovmotorisk (løbe, cykle, hoppe, klatre). 
    • Støtte barnets finmotoriske udvikling –  f.eks. blyantsgreb, klippe, lave perleplader.
    • Støtte barnets kreativitet og nysgerrighed – vær undersøgende sammen med barnet.
    • Give barnet mulighed for at udforske naturen f.eks. grave efter dyr også selvom det bliver beskidt.
    • Lære barnet at vaske hænder efter toiletbesøg og inden måltiderne (generel hygiejne). 
    • Lære barnet at holde styr på egne ting (tøj, legetøj mv.) – også i garderoben.
    • Lade barnet hjælpe til med daglige gøremål.  
    Vi vil meget gerne, at I som forældre støtter op om dette arbejde ved også at øve ovenstående hjemme.
    Hver gang du gør noget for dit barn, som det selv kan, så fratager du det en udviklingsmulighed.
  • Fokuspunkter ved de ældste børn

    Vores pædagogiske målsætning på Tirsbækgård er at bidrage til, at børnene bliver mere selvhjulpne og robuste. Ved De ældste arbejder vi med følgende: 
    • Lære barnet at klare af- og påklædning selv.
    • Lære barnet at holde styr på sine ting – også i garderoben.  
    • Inddrage barnet i borddækning og madlavning, og lade det øse mad op, hælde vand/mælk op og smøre brød.
    • Lære barnet at vente på tur, at være en del af en gruppe, at samarbejde og indgå kompromisser i sociale fællesskaber. 
    • • Lære barnet at kunne udsætte egne behov til fordel for andres og tilbyde andre sin hjælp.
    • Lære barnet at sige fra og løse konflikter sprogligt.
    • Lære barnet at håndtere skuffelser og afvisninger. 
    • Udvide barnets sproglige kompetencer ved at læse højt for barnet og tale om det der læses, lege med rime-ord, sige remser, synge sange samt sætte ord på oplevelser og følelser. Fokus på dialog med barnet. 
    • Tale med barnet om årstider, ugedage og døgnets rytme. 
    • Tale med barnet om vejret – vind, temperatur og nedbør, samt passende påklædning. 
    • Lære barnet at lytte, fortælle, svare, spørge og deltage i samtaler.
    • Lære barnet at forstå og efterleve en besked.
    • Lære barnet at sige farvel til forældrene om morgenen. 
    • Lære barnet at søge hjælp når noget er for svært. 
    • Støtte op om barnets opmærksomhed på bogstaver, tal, mængder og symboler. 
    • Taler om og eksperimentere med former og farver.
    • Lære barnet at fordybe sig. 
    • Lade barnet udfordre sig selv grovmotorisk (løbe, cykle, klatre). 
    • Styrke barnets finmotorik – lære det korrekt blyantsgreb, tegne inden for stregerne og at klippe. 
    • Støtte barnets kreativitet og nysgerrighed – vær undersøgende sammen med barnet.
    • Giv barnet mulighed for at udforske naturen og naturfænomener.
    • Lære barnet at klare toiletbesøg selv.
    • Lære barnet at vaske hænder efter toiletbesøg og inden måltiderne (generel hygiejne). 
    • Lære barnet at hjælpe til med daglige gøremål.
    Vi vil meget gerne at I som forældre støtter op om dette arbejde ved også at øve ovenstående hjemme.
    Hver gang du gør noget for dit barn, som det selv kan, så fratager du det en udviklingsmulighed.

Overgange mellem de 3 afdelinger

  • Overgang fra De yngste til De mellemste

    For at sikre barnet en god overgang fra De yngste børn til De mellemste børn, er der de sidste uger inden opstart ved De mellemste børn planlagt besøg i den nye gruppe (Blishønsene/Svanerne), hvor barnet introduceres til de nye rutiner, lege- og læringsmiljøerne samt de nye voksne og kammerater. I denne periode begynder barnet også at sove ved De mellemste.

    Vi opfordrer jer, som forældre, til sammen med barnet at komme og sige hej til den nye gruppe inden opstarten.

     Plan for overgangen:

    Den første uges besøg

    Mandag: Barnet får besøg på sin nuværende gruppe kl. 9.30 af en af de voksne fra den nye gruppe samt nogle af de nye kammerater. Der fokuseres på leg og etablering af relationer.

    Onsdag: Barnet besøger kl. 9.30 sammen med en af de voksne fra sin nuværende gruppe den nye gruppe (Blishønsene/Svanerne).

    Fredag: Barnet følges af en voksen fra De yngste børn hen til den nye gruppe kl. 8.45, hvor barnet inddrages i leg og forberedes på samling. Barnet følges tilbage til De yngste børn, når der skal spises frokost.         

    Den anden uges besøg

    I denne uge begynder barnet at sove til middag ved De mellemste.  Hvis der skønnes behov for det, er det en voksen fra De yngste der sidder ved barnet, når det første gang skal sove der.

    Mandag: Barnet følges af en voksen fra De yngste børn hen til den nye gruppe kl. 8.45. Kl. 10.45 følges barnet tilbage til den nuværende gruppe.

    Onsdag: Barnet følges af en voksen fra De yngste børn hen til den nye gruppe kl. 8.45. Barnet spiser frokost og sover til middag ved De mellemste børn. Når barnet vågner følges det tilbage til sin nuværende gruppe.

    Torsdag: Barnet sover til middag ved De mellemste. Når barnet vågner, følges det ned på sin nuværende gruppe

    Fredag: Barnet følges af en voksen fra De yngste børn hen til De mellemste børn kl. 8.45. Barnet spiser frokost og sover til middag ved De mellemste børn. Hvis fredag er barnets sidste dag, følges det ned til de mellemste efter afholdelse af afslutning på gruppen.

    Den sidste dag inden barnets opstart ved De mellemste børn, holdes der afslutning for barnet ved De yngste børn. Hvis barnet starter midt i ugen i den nye gruppe, aftales besøgsdag mandag og evt. onsdag i denne uge.

    I samarbejde med personalet hos De mellemste aftaler I, hvilket tidspunkt I afleverer jeres barn i den nye afdeling den første dag.

    Vi opfordrer til, at barnets første dage i den nye gruppe ikke er så lange, da vi oplever barnet bliver mere træt pga. de mange nye indtryk.

     

    •  Hvis indkøring er i uge 26-27 og barnet kommer i institutionen i uge 28, sover barnet også i uge 28 til middag ved De mellemste samt er på besøg så meget som muligt ved De mellemste.

     

    • Hvis børnene flyttes efter sommerferien, starter de i den nye gruppe i uge 31.

     

    • Hvis der er børn, som flytter til De mellemste både i juli og i august laves der fælles indkøring, sådan at vi ikke følger 2 forskellige indkøringsplaner i samme periode. Dermed får de børn, der starter til august 3 ugers indkøring, hvor 3. uge er en fortsættelse af 2. uge.
  • Overgang fra De mellemste børn til De ældste børn

    For at sikre børnene en god overgang fra De mellemste børn til De ældste børn, er der de sidste uger inden opstart planlagt besøg ved Ældste afdelingen, hvor børnene introduceres til de forskellige rutiner, lege- og læringsmiljøer samt de nye voksne og kammerater.

    Barnet bliver tilknyttet Vildhestene eller Rådyrene. Denne gruppe vil blive barnets primære gruppe som det har spisning og aktivitetstid med. Dette er også barnets primær gruppe for busturene. Derudover er børnene sammen på kryds og tværs af grupperne en del af dagen både inde- og ude.  

    Vi opfordrer jer, som forældre, til sammen med barnet at komme og besøge den nye gruppe inden opstarten.

    Plan for overgangen:

    Den første uges besøg

    Mandag: Barnet får besøg på sin nuværende gruppe kl. 9.30 af en af den nye gruppes pædagogiske personale og børn.

    Onsdag: Barnet besøger kl. 9.30 sammen med en af de voksne fra sin nuværende gruppe den nye gruppe (Rådyrene/Vildhestene)

    Fredag: Barnet følges af en kendt voksen fra De mellemste børn kl. 8.45 hen til den nye gruppe, hvor barnet forberedes på samling. Barnet følges tilbage til De mellemste børn, når der skal spises frokost.

    Den anden uges besøg

    Mandag: Barnet følges hen til De ældste børn kl. 8.45 af en voksen fra De mellemste børn. Til frokost følges barnet tilbage til den nuværende gruppe.

    Onsdag: Barnet følges hen til De ældste børn kl. 8.45, hvor det bliver og spiser frokost. Efter frokost følges barnet tilbage til den nuværende gruppe.

    Fredag: Barnet følges hen til De ældste børn kl. 8.45, hvor det bliver og spiser frokost. Barnet går med De ældste børn på legepladsen. Barnet følges tilbage til De mellemste børn til eftermiddagsmad.

    Den sidste dag inden barnets opstart ved De ældste børn, holdes der afslutning for barnet ved De mellemste børn. Hvis barnet starter midt i en uge i den nye gruppe, aftales besøgsdag mandag og evt. onsdag i denne uge.

    I samarbejde med personalet hos De ældste aftaler I, hvilket tidspunkt I afleverer jeres barn i den nye afdeling den første dag. 

     

    • Hvis børnene flyttes efter sommerferien, starter de i den nye gruppe i uge 31.

     

    • Hvis der er børn, som flytter til De ældste både i juli og i august laves der fælles indkøring, sådan at vi ikke følger 2 forskellige indkøringsplaner i samme periode. Dermed får de børn, der starter til august 3 ugers indkøring, hvor 3. uge er en fortsættelse af 2. uge.

     

Overgang fra dagplejen til Tirsbækgård samt fra Tirsbækgård til skole

  • Den gode overgang fra dagplejen til Tirsbækgård

    1. Hvilket fælles grundlag arbejder vi ud fra i overgangene?

    Dagplejen og forældre laver hjernen og hjertet, når barnet er 2,9 år. Det er grundlaget for overgangssamtalen, som er en telefonsamtale, i mellem dagplejeren og kontaktpædagogen.

    Ved særlige omstændigheder, skal der være en overleveringssamtale, hvor børnehaven, forældre, dagplejer og dagplejepædagog deltager. Samtalen kan forekomme i børnehaven eller i dagplejen.

    Grundlaget kan suppleres med allerede gode eksisterende lokale løsninger for at sikre den gode overgang.

    2.Hvor og hvor ofte mødes vi om overgange?

    En måned før start kontakter dagplejeren børnehaven med henblik på besøg, der hvor det geografisk er muligt.

    Hvor det ikke er muligt bliver overleveringen udelukkende pr. telefon.

    3.Hvem mødes om overgange?

    Ved dagplejerens besøg, er det institutionen der er ”vært”. Hvis den ansvarlige kontaktperson eller dagplejeren bliver forhindret, ringes der afbud, og der aftales nyt besøg.

    Der aftales en tidsramme for besøget.

    Der laves aftale om tidspunkt for overlevering pr. telefon, der hvor forældrene har skrevet under på: ”Samtykke for overlevering til børnehave”

    4.Hvad mødes vi om?

    Målet for et børnehavebesøg er: At barnet ser og oplever de fysiske rammer for at kunne forberede sig til børnehave.

    Møde den nye kontaktpædagog.

    Evt. mødes med tidligere venner fra dagplejen, for at imødekomme genkendeligheden.

    5.Hvilke oplysninger skal overleveres?

    Ud over hjernen og hjertet, tages der udgangspunkt i følgende punkter ved telefonsamtalen.

    Hvordan reagerer barnet i nye omgivelser?

    Hvad er barnet især glad for eller optaget af for tiden?

    Hvordan er barnets selvhjulpenhed?

    6.Hvilke roller har vi hver især?

    Dagplejeren indhenter samtykke til overleveringssamtalen.

    Dagplejeren tager initiativ til mødet i børnehaven.

    Ved dagplejerens besøg i børnehaven aftales hvornår kontaktpædagogen ringer om overlevering.

    7.Hvordan inddrages forældrene?

    Forældrene inddrages gennem dialogredskabet hjernen og hjertet.

    Forældrene forpligter sig til selv at kontakte børnehaven med henblik på den gode overgang for barnet.

    I tilfælde af at der ikke ligger skriftlig samtykke om overlevering fra forældrene, har forældrene det fulde ansvar for overlevering af barnet.

     

  • Den gode overgang fra daginstitution til Landsbyordningen Engum – Engum SFO/Skole.

    I Landsbyordningen Engums skoledistrikt ligger 2 daginstitutioner: Tirsbækgård og daginstitutionen i Landsbyordningen Engum. Denne samarbejdsaftale er udarbejdet for at sikre og beskrive den gode overgang fra børnehave til skole.

    Formål
    At gøre overgangen mellem daginstitution, SFO og skole så hensigtsmæssig og tryg som muligt for børn og forældre.

    Overgangen fra daginstitutionerne til Landsbyordningen Engum er grundfæstet i nedenstående:

    Tryghed
    Det er afgørende, at barnet oplever tryghed i overgangen fra børnehave til skole. Barnets tryghed skabes i et tæt samarbejde mellem børnehave, skole og forældre. De professionelle og forældrene har sammen ansvaret for at forberede barnet på overgangen.

    I de første uger af skolestarten er det særligt vigtigt, at der skabes trygge rammer for barnet. Genkendeligt personale, kendte praksisser, kendte relationer og et godt kendskab til skolens struktur og fysiske rammer er nødvendige vilkår for en tryg skolestart.

    En ledelsesrepræsentant fra Landsbyordningen Engum deltager i forældremøde i daginstitutionerne  i distriktet med henblik på at fortælle om skolestart, SFO og andre relevante informationer

    Mestring
    Professionelle og forældre skal møde barnet med klare, positive forventninger. Lege og opgaver skal tilrettelægges og gennemføres, så barnet oplever sig som kompetent til skolen. Børnehaverne støtter at barnet bliver så kompetent som muligt, for at kunne indgå i såvel faglige- som sociale læringsfællesskaber.

    Deltagelse:
    Barnet skal have mulighed for at deltage aktivt i sin egen overgang, fordi barnet lærer og udvikler sig gennem leg og samarbejde med andre børn og voksne. Professionelle og forældre skal lytte til barnets stemme og understøtte en gensidig dialog børn og voksne imellem. Barnet skal opleve at blive set, delagtiggjort og kunne deltage i aktiviteter og fællesskaber.


    Skolestart:
    Det anbefales, at hvis barnet ikke er indskrevet i daginstitutionen i Landsbyordningen Engum, starter i SFO i uge 31, da det giver både barn og forældre mulighed for en stille og tryg opstart, inden selve skolestarten.

    Forældremøde:
    Der afholdes hvert forår forældremøde for kommende skolestartere.

    Aftaler
    I overgangen mellem daginstitutionerne Tirsbækgård og Landsbyordningen Engum – daginstitution og SFO/Skole er følgende muligheder aftalt:

    • I begge institutioners storegrupper arbejdes der gennem året med de samme temaer; ”Hit med lyden”
      Fælles litteratur – dialogisk oplæsning, blandt andet bøger af følgende forfattere: Anne Sofie Hammer Astrid Lindgren, HC Andersen og Thorbjørn Egner
      Vi synger nogle af de samme sange, som så også synges i starten af skoleåret til morgensang; Jeg er så glad for min cykel, Fætter Mikkel, Blæsten kan man ikke få at se. Disse evalueres årligt
    • Besøgsdage:
      Børn fra daginstitutionerne inviteres til at deltager i besøgsdage i 0. klasse.
      Datoer sendes til kommende forældre, og til daginstitutionerne, som så udvælger hvilke dage de har mulighed for at deltage
      Besøgsdage foregår således at de kommende skolebørn fra Landsbyordningen Engum deltager i en dag på Engum skole, hvor de deltager i forskellige aktiviteter og lærer stedet og de voksne at kende. Børnene vil møde skolepædagogerne som også skal være i kommende 0. klasse og i SFO. Børn fra Tirsbækgård og øvrige institutioner inviteres til at deltage i besøgsdage enten sammen med medarbejdere fra egne institutioner eller sammen med forældre
    • Øvrige tiltag for at skabe yderligt kendskab mellem børnene i daginstitutionen i Landsbyordningen Engum og Tirsbækgård, aftales mellem de ansvarlige pædagoger for gruppen af kommende skolebørn, herunder besøg hos hinanden.
      Herudover er det en mulighed at medarbejdere fra Landsbyordningen Engum kommer på besøg i daginstitutionerne for at etablere relationer og få kendskab til børnegrupperne

     

     

     

     

Legehjørnet
Leg i fællesrummet ved de ældste