Kerneopgaven på Tirsbækgård
At bidrage til et godt børneliv med fokus på barnets trivsel gennem nærvær, udvikling, sundhed, dannelse og læring.
Alle ansatte på Tirsbækgård uanset faggruppe arbejder med afsæt i vores kerneopgave, som er:
At bidrage til et godt børneliv med fokus på barnets trivsel gennem nærvær, udvikling, sundhed, dannelse og læring.
Hvordan har kerneopgaven indflydelse på vores pædagogiske praksis?
På Tirsbækgård danner kerneopgaven grundlag for vores pædagogiske praksis. Det er fundamentet vores pædagogik bygger på. Kerneopgaven sikrer en ensartethed i udførelsen af det pædagogiske arbejde – det er den ”røde tråd” i pædagogikken.
Vi betragter det som meget betydningsfuldt, at det enkelte barn oplever sig selv som værdifuld. Vi har fokus på at se, høre og forstå børnene. Bliver man set, hørt og forstået vokser selvværdet og man føler sig værdifuld i kraft af sig selv. Det giver en robusthed til barnet, som hjælper det til at stå ved sine meninger, finde handlemuligheder, sætte sig i andres sted og håndtere udfordringer. ”Den måde barnet ser sig selv gengivet i den professionelles øjne og sind, påvirker barnets selvopfattelse” (Mentalisering i dagtilbud og skole s. 56 af Maja Nørgård Jacobsen).
Vi vil i det kommende afsnit forklare, hvordan vi i praksis arbejder med kerneopgaven:
Trivsel
Det er vigtigt, at barnet trives for at opleve glæde og tryghed. Et barn i trivsel har overskud til at udvikle sig, danne relationer, lege og lære. Trivsel er det bærende fundament. Vi vil understøtte barnets trivsel gennem følgende:
Nærvær
Tryghed er meget vigtigt for barnets trivsel. Vi skaber tryghed ved at være autentiske, nærværende og empatiske voksne. Vi interesserer os for barnet og dets familie. Vi er tydelige voksne, barnet skal vide det kan stole på os - på det vi siger og det vi gør. Vi skaber en forudsigelig hverdag for børnene gennem traditioner, struktur samt en tydelig beskrivelse af aktiviteterne. Vi bruger piktogrammer til at understøtte dagens struktur - aktiviteter og rutiner.
Vi prioriterer forældresamarbejdet højt. Det er vigtigt med en god, konstruktiv og åben dialog omkring barnet. Det giver tryghed for barnet, at det mærker omsorgspersonerne i hjemmet og i institutionen taler sammen.
Børnene inddeles dagligt i mindre grupper, hvor de er sammen med en eller to voksne. Dette giver nærvær og ro til fordybelse og hermed en mulighed for at etablerer venskaber eller styrke de eksisterende. De nære relationer betyder meget for barnet. Vi har fokus på, at barnet har nære venner og ligeledes voksne, det føler sig tæt knyttet til.
Vi sikrer en god overgang mellem afdelingerne på Tirsbækgård ved at sætte tid af til overgangen mellem to grupper. De sidste to uger inden barnet flytter gruppe, er der et struktureret indkøringsforløb, hvor en af de nære voksne fra barnets gruppe er med i starten.
Udvikling
Vi tilrettelæger den pædagogiske praksis med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe. Vi har desuden fokus på det enkelte barns udvikling og behov. I den pædagogiske praksis medtænkes altid zonen for nærmeste udvikling. Det barnet kan i dag med hjælp, kan det muligvis selv i morgen. Vi opmuntrer barnet til at øve sig og prøve selv. Vi øver sammen med børnene. Afhængigt at barnets behov i den aktuelle situation går vi foran barnet, ved siden af barnet og bagved barnet.
Vi forholder os nysgerrige, undrende og undersøgende sammen med børnene. Vi er også nysgerrige på vores egen ageren og pædagogiske praksis. Vi forsøger så vidt muligt, at følge børnenes spor og ideer, derfor kan en aktivitet godt få et andet fokus end først planlagt, hvis børnene følger et andet spor end det tiltænkte.
Børnene inddrages i hverdagens daglige gøremål så som at dække bord, rydde op, feje legepladsen, lave mad o.lig. hvilket gør børnene selvhjulpne og giver dem glæden ved at bidrage til fællesskabet.
Sundhed
Vi har fokus på både mental og fysisk sundhed. Børnene skal opleve, at Tirsbækgård er et godt sted at være. De skal møde glade, omsorgsfulde og engagerede voksne. Vi leger og har det sjovt sammen med børnene. Vi fokuserer på at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø for de ansatte, hvilket skaber en åben og positiv stemning, der kommer børnene til gode.
Vi prioriterer en høj grad af økologiske råvarer i madlavningen. Vi får varieret kost, hvor børnene både præsenteres for både nye og mere traditionelle retter. Vi spiser meget grønt og efter årstiden. Børnene hjælper med borddækning og præsenterer maden for hinanden. Børnene er jævnligt med i køkkenet og hjælper med madlavningen. Måltidet priorriteres højt. Vi skaber rammerne for en hyggelig stemning, hvor der er god mulighed for dialog med og mellem børnene. Vi har fokus på kost og madkultur – hvordan vi sidder ved bordet, hvordan vi spiser, at smage på nye fødevarer, at holde bordskik. Børnene lærer selv at øse mad op, smøre brød, hælde mælk op og sende maden videre. De ældste børn laver hver uge frokost over bål og De mellemste børn laver hver uge eftermiddagsmad over bål.
Vi vægter højt, at børnene dagligt kommer ud uanset vejret. Vi har tre store dejlige legepladser med træer, vilde blomsterbede, frugtbuske og legeredskaber. Vi tager på ture til skov, vandløb, legepladser osv. Vi har hvert forår et natur/science projekt af flere måneders varighed.
Det er af stor betydning for børnenes fysiske sundhed, at de får sig bevæget meget i løbet af dagen. Vi leger udenfor og har desuden en sal i fælleshuset, som bruges af alle grupper. I salen laver vi sanglege, forhindringsbaner, yoga og meget mere.
Dannelse
Vi arbejder aktivt med at give børnene en god omverdensforståelse samt en respekt for det de omgiver sig med: mennesker, dyr, naturen og ting. Vi forsøger at gøre børnene klar til verden der venter dem.
Vi arbejder fokuseret med natur og bæredygtighed og lærer børnene at genbruge materialer, lege med naturmaterialer, reducerer madspild og værne om naturen.
Børnene skal lære de sociale spilleregler, hvordan man omgås andre samt hvilken indflydelse man har på egen og andres trivsel. Vi taler med børnene om følelser, lærer dem at give udtryk for deres følelser og behov. Vi er meget opmærksomme på hvordan børnene omgås hinanden. Vi hjælper dem til at sætte sig i andres sted. Vi støtter dem i at løse konflikter. Det er vigtigt, at der er plads til alle og at ingen føler sig udenfor fællesskabet.
Vi insisterer på, at børnene skal hjælpe hinanden og biddrag til fællesskabet ved. f.eks. at rydde op, hente mad i køkkenet, dække bord, vente på tur og hente en voksen, hvis et barn er ked af det.
Vi lærer børnene om danske værdier og traditioner: fødselsdage, fastelavn, påske, jul osv.
Det er vigtigt for børnenes dannelse, at vi er gode rollemodeller, de kan spejle sig i.
Læring
Institutionen er indrettet med forskellige leg- og læringsmiljøer, som understøtter børnenes leg og læring, dette giver børnene mange muligheder for at være eksperimenterende, legende og undersøgende. Hver dag har vi fokus på både at give børnene ny viden (planlagt og spontant) samt at følge deres spor og være undersøgende sammen med dem. Vi arbejder projektorienteret og struktureret med børnenes læring. Vi planlægger og evaluerer forløb som beskrives i et skema (projektbeskrivelse). Temaerne i disse projekter tager udgangspunkt i de pædagogiske lærerplaner.
Vi har et skærpet fokus på børnenes sproglige udvikling, da alt forskning peger på vigtigheden af indsatsen på dette område i 0-6 års alderen. Hver dag til samling arbejdes der i alle grupper med sproglig opmærksomhed og udvikling. Vi synger, siger rim og remser, læser bøger, fortæller historier og hverdags oplevelser. Desuden prioriterer vi dialogen med børnene højt. Det er vigtigt, at børnene øver sig i både at fortælle og lytte.
Vi planlægger forløb om naturen, dyr, andre kulturer, kreativitet, motorik, yoga, digitale medier, sprog, danske traditioner og meget mere.
Vi oplever børnene som nysgerrige individer, der gerne vil lære og udvikle sig. Vi ser det som en af vores vigtigste opgaver at understøtte dette samt at være medvirkende til, at de bevarer deres naturlige nysgerrighed og begejstring.